Alternative Grading Ecologies
Session organizers:
Alicia Fahey, aliciafahey@capilanou.ca
Joe O’Brien, josephobrien@ecuad.ca
Format: Roundtable with 5-10 minute presentations
This roundtable calls for a collaborative discussion of alternative grading practices that shift the power and politics of grading towards pedagogies that center trust, process, and student autonomy. In the spirit of Asao Inoue, this is an effort to move away from grading as a way to control, measure, and rank students against each other or a universal standard (5). Our focus is on sharing tangible strategies that produce more equitable grading systems. As Joe Feldman points out, “We can learn a new curriculum or a new instructional strategy, but if our grading doesn’t change, nothing for our students, particularly those most vulnerable, will really change” (xxviii).
We invite five- to ten-minute presentations from scholars at any stage in their career, especially those who can speak to alternative practices from experience. We understand these alternative grading ecologies as a small, but crucial, step towards creating classrooms, pedagogies, and institutions that reflect the diversity of talents, skills, and needs that students (and instructors) bring to these spaces.
Topics may include any forms of alternative and/or hybrid modes of grading such as (but not limited to):
- labour based grading,
- ungrading,
- specifications grading,
- contract grading,
- minimal grading,
- pass/fail,
- assignment-based strategies
Works Cited:
Feldman, Joe. Grading for Equity: What it is, Why it Matters and How it Can Transform Schools and Classrooms. Corwin, 2018.
Inoue, Asao. Labor-Based Grading Contracts: Building Equity and Inclusion in the Compassionate Writing Classroom. University Press of Colorado, 2019.
Please submit paper proposals (no more than 300 words) with a short biography in Word or RTF by email to the session organizers by Monday 31 January 2022. All paper proposals can be written in French or English. Those who propose papers must be members of the ACQL by Tuesday 1 March 2022. See the ACQL website (www.alcq-acql.ca) for membership and registration information.
Conférence annuelle de 2022: Séance organisée par des membres
Écologies alternatives de notation
Organisateurs.trices de la séance:
Alicia Fahey, aliciafahey@capilanou.ca
Joe O’Brien, josephobrien@ecuad.ca
Format: Table ronde avec de courtes présentations (5-10 minutes)
Cette table ronde invite à une discussion collaborative sur les pratiques de notation alternatives qui déplacent le pouvoir et la politique de notation vers des pédagogies qui mettent l’accent sur la confiance, le processus et l’autonomie des étudiants.
Dans l’esprit d’Asao Inoue, il s’agit de s’éloigner de la notation comme moyen de contrôler, de mesurer et de classer les élèves les uns par rapport aux autres ou par rapport à une norme universelle (5). Nous nous concentrons sur le partage de stratégies tangibles qui produisent des systèmes de notation plus équitables. Comme le souligne Joe Feldman, « We can learn a new curriculum or a new instructional strategy, but if our grading doesn’t change, nothing for our students, particularly those most vulnerable, will really change » (xxviii).
Nous invitons des présentations de cinq à dix minutes de la part de chercheurs à n’importe quel stade de leur carrière, en particulier ceux qui peuvent parler de pratiques alternatives à partir de leur expérience. Nous considérons ces écologies alternatives de notation comme un pas modeste, mais crucial, vers la création de salles de classe, de pédagogies et d’institutions qui reflètent la diversité des talents, des compétences et des besoins que les étudiants (et les instructeurs) apportent dans ces espaces.
Les sujets peuvent inclure toutes les formes de modes de notation alternatifs et/ou hybrides tels que (mais sans s’y limiter) :
- la notation basée sur le travail,
- la (dé)notation,
- la notation en fonction des spécifications,
- la notation sous contrat,
- la notation minimale,
- réussite/échec,
- stratégies basée sur les devoirs
Bibliographie:
Feldman, Joe. Grading for Equity: What it is, Why it Matters and How it Can Transform Schools and Classrooms. Corwin, 2018.
Inoue, Asao. Labor-Based Grading Contracts: Building Equity and Inclusion in the Compassionate Writing Classroom. University Press of Colorado, 2019.
Nous vous prions de soumettre vos propositions (d’au plus 300 mots) avec une courte notice bio-bibliographique en format Word ou RTF par courriel aux organisateurs.trices de la séance avant le lundi 31 janvier 2022. Toute présentation peut être rédigée en français ou en anglais. Il faut être membre de l’ALCQ d’ici le mardi 1er mars 2022 pour proposer une communication. Visitez le site internet de l’ALCQ (www.alcq-acql.ca) pour les informations concernant l’adhésion et l’inscription.