New Directions in the Study of Leonard Cohen

Session organizers

Kait Pinder, kait.pinder@acadiau.ca
Joel Deshaye, jdeshaye@mun.ca 

Format: Round table with short presentations (5-10 minutes)

After the passing of Leonard Cohen in 2016, new research began to emerge on his career and its legacies. Most substantially, in The Demons of Leonard Cohen (2020), Francis Mus examines the many personas Cohen took on across his diverse artistic career, while also offering an analysis of the artist’s reception among audiences in Europe. Other recent studies similarly return to well-established themes of Cohen scholarship—his personas, his celebrity, his early poetic career—while expanding their areas of interest and developing new approaches to and lines of inquiry on his work across its many forms of media. Journal articles by both Ira Nadel and Joel Deshaye focus on Cohen’s late style and his final recordings. Returning to Cohen’s religious and spiritual practices, Marcia Pally considers his work in relation to Jewish theodicy while Ronald Green writes of Cohen’s decades-long practice of Zen Buddhism. Meanwhile, Kait Pinder and Joel Deshaye’s edited collection, The Contemporary Leonard Cohen (forthcoming in the fall of 2022 or early 2023) brings together interdisciplinary scholars from North America, Europe, and Australia to recontextualize the many facets of Cohen’s career against the backdrop of recent adaptations and exhibits of his work, the #metoo movement, neoliberalism, fan studies, and posthumous releases from his estate. As a field, Cohen studies appears to be vibrant and diverse.

This roundtable seeks short presentations (5-10 minutes) on any of Leonard Cohen’s arts, their influences and contexts, and/or Cohen’s reception today in both popular and academic forums.

In particular, we welcome papers that take up questions of Cohen’s audiences, archives, collaborators, peers, politics, or languages that articulate new methodological or theoretical approaches to understanding the global contexts and production of his work. Equally, we welcome papers that examine adaptations of Cohen’s art since his death, including creative responses to his artistic influences or legacies.

Please submit paper proposals (no more than 300 words) with a short biography in Word or RTF by email to the session organizers by Monday 31 January 2022. All paper proposals can be written in French or English. Those who propose papers must be members of the ACQL by Tuesday 1 March 2022. See the ACQL website (www.alcq-acql.ca) for membership and registration information.

Nouvelles directions dans l’étude de Leonard Cohen

Organisateurs.trices de la séance

Kait Pinder, kait.pinder@acadiau.ca
Joel Deshaye, jdeshaye@mun.ca 

Format: Table ronde avec de courtes présentations (5-10 minutes)

Après le décès de Leonard Cohen en 2016, de nouvelles recherches ont commencé à émerger sur sa carrière et ses héritages. Notamment, dans The Demons of Leonard Cohen (2020), Francis Mus examine les nombreux personnages que Cohen a endossés tout au long de sa carrière artistique, tout en proposant une analyse de la réception de l’artiste par le public en Europe. D’autres études récentes reviennent sur des thèmes bien établis de la recherche sur Cohen – ses personnages, sa célébrité, ses débuts dans la poésie – tout en élargissant leurs domaines d’intérêt et en développant de nouvelles approches et de nouvelles pistes de recherche sur son œuvre à travers ses nombreuses formes de médias. Les articles d’Ira Nadel et de Joel Deshaye se concentrent sur le style de Cohen plus tard dans sa carrière et sur ses derniers enregistrements. Revenant sur les pratiques religieuses et spirituelles de Cohen, Marcia Pally considère son travail en relation avec la théodicée juive tandis que Ronald Green écrit sur la pratique du bouddhisme zen de Cohen pendant des décennies. Entre-temps, la collection éditée de Kait Pinder et Joel Deshaye, The Contemporary Leonard Cohen (à paraître à l’automne 2022 ou au début de 2023) réunit des chercheurs interdisciplinaires d’Amérique du Nord, d’Europe et d’Australie pour recontextualiser les nombreuses facettes de la carrière de Cohen sur fond d’adaptations et d’expositions récentes de son œuvre, du mouvement #metoo, du néolibéralisme, des études de fans et des publications posthumes de sa succession. En tant que domaine, les études Cohen semblent donc être dynamiques et diversifiées.

Cette table ronde cherche de courtes présentations (5-10 minutes) sur n’importe quel art de Leonard Cohen, leurs influences et contextes, et/ou la réception de Cohen aujourd’hui dans les forums populaires et académiques.

En particulier, nous accueillerons les communications qui abordent les questions relatives aux publics, aux archives, aux collaborateurs, aux pairs, à la politique ou aux langues de Cohen et qui articulent de nouvelles approches méthodologiques ou théoriques pour comprendre les contextes globaux et la production de son œuvre. De même, nous accueillerons les articles qui examinent les adaptations de l’art de Cohen depuis sa mort, y compris les réponses créatives à ses influences artistiques ou à son héritage.

Nous vous prions de soumettre vos propositions (d’au plus 300 mots) avec une courte notice bio-bibliographique en format Word ou RTF par courriel aux organisateurs.trices de la séance avant le lundi 31 janvier 2022. Toute présentation peut être rédigée en français ou en anglais. Il faut être membre de l’ALCQ d’ici le mardi 1er mars 2022 pour proposer une communication. Visitez le site internet de l’ALCQ (www.alcq-acql.ca) pour les informations concernant l’adhésion et l’inscription.