Placing Writing in Canada

Session organizers

Marisa Lewis, University of Ottawa, mlewi105@uottawa.ca
Carly Atkinson, University of Ottawa, catki011@uottawa.ca 

Format: Formal papers of 15-20 minutes

Critical place inquiry has always been integral in efforts to decolonize the “nationalist underpinnings of the Canadian educational establishment” (Sugars Homework 10). Whether in national narratives of settlement, emplacement, and (un)belonging, or in narratives that seek to intervene in these same material and ideological orders, literature here always makes a “land claim” (Fee Literary Land Claims 20). In this context, despite deeply ingrained colonial and nationalist narratives of place-making, postcolonial theorizations have complicated dominant representations and theorizations of place in viewing spatial elements as actants, thus eschewing settler-colonial “identification of the land as an inanimate entity that exists to be controlled, defined, and competitively distributed for profit by and among human beings” (Bryant 2017). In similar lines of anti-colonial dialogue, Indigenous theorizations turn to land and land pedagogies to articulate the significance of place and territory in decolonial interventions into oppressive systems of domination. Given the salience of place in literature and literary pedagogies here this panel invites a collective conversation about place and the ways it permeates literary imagination. We invite papers that focus on but are not limited to: 

  • Genre 
  • Place and land pedagogies 
  • Indigenous movements and activisms 
  • Environment and ecological crisis 
  • Sovereignties 
  • Nationalisms 
  • Diaspora and Transnationalism
  • Contact zones and/or borders
  • Belonging and/or (dis)possession
  • Memory and place
  • Space/place and the literature classroom 

Please submit paper proposals (no more than 300 words) with a short biography in Word or RTF by email to the session organizers by Monday 31 January 2022. All paper proposals can be written in French or English. Those who propose papers must be members of the ACQL by Tuesday 1 March 2022. See the ACQL website (www.alcq-acql.ca) for membership and registration information.

Placer l’écriture au Canada

Organisatrices de la séance

Marisa Lewis, Université d’Ottawa, mlewi105@uottawa.ca
Carly Atkinson, Université d’Ottawa, catki011@uottawa.ca 

Format: Communications académiques de 15 à 20 minutes

L’enquête critique sur la place, le lieu, a toujours fait partie intégrante des efforts visant à décoloniser les “nationalist underpinnings of the Canadian educational establishment” (Sugars Homework 10). Que ce soit dans les récits nationaux d’implantation, de localisation et de (non-)appartenance, ou dans les récits qui cherchent à intervenir dans ces mêmes ordres matériels et idéologiques, la littérature fait ici toujours “[a] land claim” (Fee Literary Land Claims 20). Dans ce contexte, malgré les récits coloniaux et nationalistes profondément enracinés de la création de lieux, les théorisations postcoloniales ont compliqué les représentations et les théorisations dominantes du lieu en considérant les éléments spatiaux comme des acteurs, évitant ainsi “[settler-colonial] identification of the land as an inanimate entity that exists to be controlled, defined, and competitively distributed for profit by and among human beings” (Bryant 2017). Dans la même lignée de dialogue anticolonial, les théorisations autochtones se tournent vers la terre et les pédagogies de la terre pour articuler la signification du lieu et du territoire dans les interventions décoloniales contre les systèmes oppressifs de domination. Compte tenu de l’importance du lieu dans la littérature et les pédagogies littéraires ici, cette séance invite à une conversation collective sur le lieu et la façon dont il imprègne l’imagination littéraire. Nous invitons des communications qui se concentrent sur, mais ne sont pas limités à :

  • Genre 
  • Pédagogies du lieu et de la terre
  • Mouvements et activismes autochtones
  • Environnement et crise écologique 
  • Souverainetés 
  • Nationalismes 
  • Diaspora et transnationalisme
  • Zones de contact et/ou frontières
  • Appartenance et/ou (dé)possession
  • Mémoire et lieu
  • Espace/lieu et la salle de classe littéraire

Nous vous prions de soumettre vos propositions (d’au plus 300 mots) avec une courte notice bio-bibliographique en format Word ou RTF par courriel aux organisatrices de la séance avant le lundi 31 janvier 2022. Toute présentation peut être rédigée en français ou en anglais. Il faut être membre de l’ALCQ d’ici le mardi 1er mars 2022 pour proposer une communication. Visitez le site internet de l’ALCQ (www.alcq-acql.ca) pour les informations concernant l’adhésion et l’inscription.